7.1. MÉS EDUCACIÓ

La iniciativa de +educació neix de la voluntat d’una part de la comunitat educativa del districte de Sant Andreu d’explorar i sumar les possibilitats de participació i col·laboració entre totes les persones que formen part de la comunitat per incrementar les oportunitats educatives per a tothom. Més educació per a totes les persones esdevé l’horitzó comú que compartim i que ens fa buscar el màxim nombre de recursos que possibilitin que tots els nens i les nenes aprengui més i millor i també les seves famílies i el professorat.

Per fer-ho es creen projectes que generin cohesió entre persones, comunitats i escoles tot tirant endavant activitats conjuntes i d’interès compartit.

Aquesta iniciativa pretén generar processos participatius però no es vol quedar en les maneres de treballar, que si bé són molt importants, han de contribuir a un objectiu: que l’educació de qualitat i per a tothom permeti el desenvolupament de les persones i les comunitats.

La participació en l’educació és alhora mitjà i objectiu. És un mitjà perquè quan hom participa estableix un vincle i es corresponsabilitza amb el procés educatiu (que és una tasca compartida per tota la comunitat: família, escola i entorn). També és un objectiu en tant que les persones participatives s’empoderen, són més lliures i més autònomes alhora que formen part de la seva comunitat i treballen col·laborativament per millorar-la.

La participació implica també activar-se i l’activitat col·lectiva és un potent motor d’aprenentatge, de generació de sentit i de democràcia participativa. Participar vol dir trencar la passivitat, l’isolament. El moviment permet parlar, dialogar, intercanviar punts de vista, comunicar i aprendre idees d’altres persones alhora que ensenyar les pròpies idees i el propi bagatge. Quan dues persones dialoguen el seu aprenentatge es multiplica perquè no només s’intercanvien allò que ja saben, sinó que generen nous aprenentatges per a tothom. Quan es participa, l’educació és quelcom conegut, compartit i té sentit en la nostra vida i en el nostre itinerari i finalment, quan participem, prenem decisions, compartim dificultats i solucions que són la resposta de la comunitat als desafiaments. Aquestes respostes són fruit del treball col·laboratiu, del consens i de la construcció compartida que és una expressió de la democràcia participativa, aquella que es construeix cada dia, no cada quatre anys.

Més educació parteix de l’aspiració a contribuir a que l’educació primer dels nens i nenes però també de totes les persones sigui de qualitat i per a tothom i no hi ha educació de qualitat i per a tothom sense la participació de tots els agents: els propis infants, les seves famílies, el professorat, el voluntariat i tota la comunitat.

Totes les persones de la comunitat estan convidades a afegir-se al projecte que dóna la benvinguda a qualsevol forma de participació. No importa si es pot dedicar una hora cada dia o cada dues setmanes, tampoc és important el nivell d’estudis ni la situació laboral. Qualsevol persona que vulgui pot aportar la seva sensibilitat i la seva voluntat per sumar, per multiplicar les oportunitats per aprendre i per ensenyar en temps de crisi i de profundes transformacions que no ens poden deixar al marge.

 

va2

Deja un comentario