3.2. LA VIDA D’AULA

Immerses en la Perspectiva Educativa dels Projectes de treball, com a equip de mestres, posem el nostre potencial creatiu en la construcció d’un espai d’aula basat en la relació intensa entre els nens i nenes i els/les mestres, així com en la relació complexa amb el coneixement de la realitat que ens envolta i del món que volem conèixer plegats.

Així doncs, trobem el sentit pedagògic en una VIDA A L’AULA, que parteix:

  • D’ acollir, valorar i reconèixer cadascuna de les subjectivitats, de manera que els nens i nenes construeixen la seva identitat a partir de la possibilitat de dir-se, d’expressar-se i sentir-se expressant, amb i entre els altres, des de l’emoció d’un lloc per a ser, a partir del reconeixement i l’escolta.
  • Del conjunt d’experiències úniques, viscudes de forma quotidiana, pels membres de cadascun dels grups, a partir dels interessos, coneixements, significats, necessitats, …, diverses, de tots i cadascun dels nens i nenes que formen part de la singularitat del grup.
  • De la possibilitat de decidir què volem fer junts en la nova aventura de cada curs, des del reconeixement i l’afecte. És d’aquesta manera quan es mobilitza la potencialitat creadora dels infants, en relació al que els encurioseix, els emociona, els interessa, fins al punt d’aflorar i mantenir una relació col·lectiva única amb el coneixement.
  • Del sentit de construir el coneixement de forma col·lectiva i complexa, tot desenvolupant el seu propi pensament en relació a allò que és més significatiu per a ells/elles, allò que realment connecta amb el seu moment vital, allò que desitgen saber d’ells mateixos, dels altres i del món.
  • Del diàleg com a eix central de l’aula, com a motor per a la relació i la construcció del coneixement, a través de la interpretació subjectiva dels diferents llenguatges que ens permeten conèixer-nos i conèixer el món.
  • De situar i situar-nos davant l’aprenentatge, acceptant i aprenent a viure amb la incertesa d’una aventura, de l’aventura quotidiana d’aprendre, que sorgeix del conviure amb els desitjos, interessos, dubtes, pors…, a partir d’una actitud d’apel·lació i qüestionament de la realitat i que ens conduirà a una construcció única de la realitat que volem conèixer.

ELS PROJECTES DE TREBALL DE VIDA D’AULA

D’acord amb la nostra mirada educativa, l’eix fonamental de la nostra línia pedagògica és el el Projecte de Treball de Vida d’Aula, partint del desig de tots i cadascun dels nens i nenes que formen part de l’aula, de comprendre’s a ells mateixos, als altres i al món.

Concretament, partim del desig compartit d’iniciar un nou viatge cada curs. És a partir de compartir i reconèixer els desitjos i interessos que sorgeixen de l’aflorament d’identitats,  que anem construint i reconstruint diferents itineraris d’aprenentatge, a partir d’aquelles preguntes o problemes que guien les diferents investigacions.

Entenem que el procés d’aprenentatge esdevé una possibilitat complexa i global d’integrar amb sentit les diferents àrees d’aprenentatge, des de la perspectiva de currículum integrat, a partir de la curiositat per conèixer el món i qüestionar-lo des de la subjectivitat i l’autoria dels mateixos alumnes.

D’acord amb la Perspectiva Educativa dels Projectes de Treball, i d’acord amb la nostra pròpia mirada com a equip docent, construïda a partir de la reflexió sobre la pràctica:

Que és el Projecte de Treball de Vida d’Aula?

Tot allò que emergeix de l’aula en termes de desig per conèixer i qüestionar-se sobre el món i que, a través del diàleg significatiu, evoluciona en grans problemes o preguntes, que impliquen als nens/es a l’acció investigativa, des de la necessitat de conèixer-se i comprendre’s a ells mateixos, als altres i la realitat del món.

 Què implica?

  • Una nova manera de mirar i comprendre el món, a partir d’aquelles grans preguntes o problemes que connecten i emocionen als nens i nenes, a l’hora que es potencia el desenvolupament de les competències que els conduiran a construir, de forma col·lectiva, les seves pròpies respostes.
  • Una actitud permanent d’indagació i d’acció investigativa a l’aula, que ens condueix a construccions complexes i globals d’integrar amb sentit les diferents àrees d’aprenentatge, a partir d’aquesta actitud compartida de curiositat per conèixer el món i qüestionar-lo.

Quins són els motors dels Projectes de Treball de Vida d’Aula?

  • El desig d’aprendre de les persones implicades en el viatge de l’aula
  • El diàleg, com a element clau en la construcció del coneixement i del sentit dels aprenentatges, a través de la relació comunicativa
  • El procés de problematització i qüestionament de la realitat com a punt de partida per a la investigació
  • La metacognició com a procés per interioritzar les estratègies per aprendre des de la complexitat
  • El procés de construcció de relacions entre les diferents descobertes i els diferents aprenentatges
  • La documentació i narració del que es viu i s’aprèn a l’aula

ALTRES EIXOS DE LA NOSTRA LÍNIA PEDAGÒGICA

eixos1

eixos2

3-2_1280x836

2 thoughts on “3.2. LA VIDA D’AULA

  1. Quina llastima que no ens “toqui” aquesta escola per a la Lola. El blog transmet molt bona energiaaa! Us mostreu com una llavor que floreix, forta i arrelada al mig d’unes terres eixutes. Només cal portar l’aigua, no és cert? l’alegria i la voluntat. Salut!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s